Nyrkkeilijän ravinto

Nyrkkeily kuuluu painoluokkalajeihin. Nyrkkeilyssä urheilijan paino ei saa ylittää luokan painorajaa. Usein nyrkkeilijät pudottavat painoaan ennen kilpailuita, mutta suuria ja nopeita painonvaihteluita kannattaa vältellä terveyssyistä. Järkevämpää olisi, että nyrkkeilijä saa painonsa pysymään lähellä ottelupainoa terveellisen ruokavalion avulla.

Nyrkkeily on fyysisesti raskasta urheilua, joten ottelijan täytyy muistaa syödä monipuolisesti.

Nyrkkeilijä tarvitsee paljon proteiinia ja hiilihydraatteja. Proteiinit ylläpitävät lihasmassaa ja helpottavat painonpudotusta. Hyviä proteiineja sisältävät mm. rasvaton maito, maustamaton rahka, kananmunat sekä broileri. Hiilihydraatteja nyrkkeilijä tarvitsee juuri sen takia, että jaksaisi harjoitella kovissa treeneissä salilla. Hiilihydraatteja ei kannata kuitenkaan syödä liikaa vaan sopivasti, jottei ravinto alkaisi kertymään vyötärölle ylimääräiseksi rasvaksi. Hyviä hiilihydraatteja ovat esimerkiksi hedelmät, tummat pastat ja makaronit, marjat, kaurapuuro ja ruisleipä.

Nyrkkeilijän kannattaa valita lautaselleen paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja, papuja, linssejä, viljatuotteita sekä vähärasvaisia liha- ja maitotuotteita. Sanotaan, että jos nyrkkeilijän lautasella on paljon värikkäitä aineksia, on hän oikeilla jäljillä ravintonsa suhteen. Varsinkin marjoja, hedelmiä ja kasviksia nyrkkeilijä saa syödä paljon, koska nyrkkeilijän kulutus on suuri.

Treenin jälkeen suositellaan syömään palautumisateria, esimerkiksi kinkkusämpylä ja hedelmä. Ruuan lisäksi suositellaan heti treenien jälkeen nauttimaan palautusjuomaa, joka sisältää proteiinia ja nopeita hiilihydraatteja.

Nyrkkeilijä tarvitsee myös hyviä rasvoja, joten näiden saamiseksi suositellaan syömään kalaa pari kertaa viikossa. Rasva on myös erittäin tärkeä rakennusaine kudoksille.